Laadi somesuunnitelma tapahtumaasi - tai eläköön myös somettomat

Sosiaalinen media on oiva tuki tapahtumalle. Välillä se tuntuu ottavan isännän otteen ja rengistä tuleekin helposti isäntä. Onko tarkoituksenmukaista, että tapahtumaosallistujat twiittavat hikihatussa läpi tapahtuman? Tapahtuman ydin on aina aito kohtaaminen. Se, että saavutaan paikalle, ja notkutaan somessa, ei mielestäni saisi olla tapahtuman tarkoitus. Tästä syystä sosiaalisen median käyttö osana tapahtumaa täytyy suunnitella. Mitkä ovat tapahtuman tavoitteet? Miten sosiaalisen median käyttö voi edistää näitä tavoitteita? Entä kohderyhmät - mitä sosiaalisen median välineitä he käyttävät? Lisää haastetta somen käyttöön tuo sisällön räätälöinti. Se, että samaa sisältöä tuodaan esille eri kanavissa oivaltavasti ja kohderyhmää puhutellen. Osalle kolahtaa video, toisille vakuuttava blogi, kun joku tahtoisi lukea mielummin testimonialin. Sosiaalisen median käyttö ei näin ollen ole missään tapauksessa ilmaista.  Välineen tarkka suunnittelu sekä päivittäminen tarvitsee henkilöresurssin jos toisenkin.

Erään tutkimuksen mukaan vain 30% tapahtuma-ammattilaisista kertoivat käyttävänsä sosiaalista mediaa kaikissa tapahtumissa osana tapahtumaa. Lisäksi heistä vain 50% kertoi mittaavansa somekanavien tuloksia. Tottahan se on, että toisinaan tapahtumassa tulee tunne, että some on päälleliimattua.  Eläköön siis myös aidot somettomat kohtaamiset!

---

Tapahtumatohtori® kouluttaa:

16.1.2015 Miten käytän sosiaalista mediaa tapahtumassa? Aamupäivän koulutus joka kattaa tapahtuman oman markkinoinnin.

22.1.2015 Onnistuneen tapahtuman malli® Tässä koulutuksessa käsitellään myös uusinta tietoa tapahtuman tavoitteista ja mittaamisesta - puhutaan tapahtuman vaikuttavuudesta.

Tapahtuma on tilaisuus - tehovalmennukseen kuuluvat koulutuspäivä 17.3.2015, tunnin konsultointi ja uusin Tapahtuma on tilaisuus-kirja.  Lue palautetta tehovalmennuksesta täältä.

Ilmoittautumiset koulutuksiin tapahtuu www.faustus.fi/tulevat koulutukset

Isännyyden ihanuus - Järjestätkö suhdetoimintatilaisuuksia, mutta isännät eivät hallitse small talkia tai etikettiä? Tämä koulutus sopii erityisen hyvin, ennen messutapahtumaa tai asiakastilaisuutta - isäntien perehdytykseksi. Pyydä tarjous ja kysy lisää.

Tapahtumatohtori® konsultoi - tarvitsetko autenttista tietoa miten osallistujat kokivat järjestämäsi tapahtuman tai tarvitsetko uusia ideoita tapahtumiesi tehostamiseen? Lue lisää täältä

---

Joulumieltä ja iloa uuteen tulevaan vuoteen

Juhlat, syntymäpäivät - kaikki kohtaamiset ovat melko luonnollinen osa meidän elämää. Kaikkialla ei ole näin. Tänä jouluna päätin World Visionin kautta antaa lisää syntymäpäiviä niille, joille se ei ole itsestäänselvyys.

Ihanaa joulunaikaa sinulle. Seuraava e-Vinkki ilmestyy viikolla 2.

Helena Vallo / Tapahtumatohtori

---

Tapahtumien sudenkuopat osa XI

Tapahtumat ovat aikaa ja osaamista vaativia projekteja. Ne eivät synny itsestään ja harvoin mietimme työnmäärää tunneissa tai edes osaamisessa. Tapahtuman suunnittelun ja järjestemisen resurssointi onkin yksi asia, joka helposti unohdetaan. Hyvä on pohtia onko tarvittavaa osaamista organisaation sisällä tai onko vastuuhenkilöllä edes aikaa oman perustyön ohella organisoida tapahtuma. Tapahtumiin liittyy aina myös erityisosaamista, joten hyvä on kääntyä ammattilaisen puoleen. Näinä aikoina myös palveluiden ostaminen lienee suotavaa.

---

Tämä on Faustus Oy:n uutiskirje. Faustus on koulutus- ja konsultointiyritys palveluinaan tapahtumatohtori® - sekä näyttötutkintomestaripalvelut. Kouluttajana toimii Tapahtuma on tilaisuus sekä Isännyyden Ihanuus – kirjojen kirjoittaja Helena Vallo. Helena suhtautuu intohimoisesti tapahtumiin. Kouluttamalla ja  konsultoimalla hän uskoo koko tapahtuma-alan yhä kehittyvän. Helena toimii Evento Awardsin tuomaristossa lisäksi hän arvioi työkseen tapahtumia. www.faustus.fi