Tapahtuman jälkihoito suunnitellaan hyvissä ajoin, ennen tapahtuman oven sulkeutumista

Puhuessamme tapahtumamarkkinoinnista, voimme oikeastaan unohtaa itse tapahtuman - ainakin hetkeksi. Se mihin on hyvä panostaa yhä enemmän, on se mitä tapahtuu, kun tapahtumassa ei enää tapahdu. Puhutaan  tapahtuman jälkihoidosta tai jälkimarkkinoinnista. Silloin kun, tapahtuma on muutoksen väline on tavoitteiden kautta syntyvä jälkihoito kaiken A&O. Toimenpiteet täytyy suunnitella tapahtuman suunnittelun alussa. Silloin asetetaan tapahtuman kautta saavutettavat tavoitteet ja mietitään miten ne kotiutetaan. On kyse sitten osallistujien kontaktoinneista, liidien läpikäynnistä, materiaalin toimittamisesta tai vain kiitoksen lähettämisestä osallistujille. Parhaiten tämä onnistuu, kun tapahtumat linjataan osaksi organisaation muuta markkinointiviestintää ja prosesseja. Suunnitteluun otetaan mukaan jälkihoidosta vastaavat ihmiset. Näin luodaan yhdessä toimintamalli tapahtuman tuottojen kotiuttamiselle.

Tapahtuma elää edelleen, vaikka itse tapahtuman ovi on jo sulkeutunut!  

Kiitoskukat - pieni, mutta aina niin mukava ele!

Silloin tällöin tapahtuman puhujat - toisinaan myös muut esiintyjät, saapuvat tapahtumaan ilman rahallista palkkiota. Silloin jos milloinkaan ovat kiitoskukat paikallaan. Tämä pieni ele, saa hymyn huulille. Myös tapahtumaan osallistuville tulee tunne osaavasta ja huomioivasta tapahtumajärjestäjästä.

Pienistä asioita ja vähän isommistakin tapahtuman suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyen voit oppia lisää tapahtumamarkkinoinnin koulutuksista, jotka löytyvät täältä.

Onnistumisen vinkki VIII

Vinkki numero kahdeksan tapahtuman onnistumiselle on 'Tee toiselle, mitä toivoisit itsellesi tehtävän'. Helppo neuvo, mutta usein vaikea toteuttaa. Tällä vinkillä tarkoitetaan sitä, että tapahtuman suunnitteluvaiheessa kannattaa asettua kohderyhmän asemaan. Miettiä tapahtuman kulkua ja sisältöä osallistujan kannalta. Toinen asia missä kehotan astumaan toisen ihmisen asemaan, on silloin kun toimii tapahtumassa isäntänä. Mieti miten toivot, että sinut otetaan tapahtumassa vastaan? Miltä tuntuu, kun isäntä keskittyy sähköpostien ja tekstieviestien lukemiseen small talkin sijaan? 

Uusi Blogi 1306

Tapahtumatohtorin uusi jatkosarja Blogi 1306 kertoo erään tapahtuman synnyn ja toteuttamisen vaiheita. Tavoitteena on avata mitä tarkoittaa 'tapahtumalla on tuhat jalkaa'. Ensimmäinen osa Tapahtumalle tilaisuus on ilmestynyt ja se löytyy täältä.

Suomen Tapahtumajärjestäjät

Joko olet jäsen Suomen Tapahtumajärjestäjien LinkedIn ryhmässä, joka löytyy täältä.

---

Tämä on Faustus Oy:n uutiskirje. Faustus on koulutus- ja konsultointiyritys palveluinaan tapahtumatohtori® - sekä näyttötutkintomestaripalvelut. Kouluttajana toimii Tapahtuma on tilaisuus sekä Isännyyden Ihanuus – kirjojen kirjoittaja Helena Vallo. Helena suhtautuu intohimoisesti tapahtumamarkkinointiin. Kouluttamalla ja konsultoimalla hän uskoo koko tapahtuma-alan yhä kehittyvän. Helena toimii Evento Awardsin tuomaristossa lisäksi hän arvioi työkseen tapahtumia. www.faustus.fi