Mistä syntyy onnistunut tapahtuma?

Oletko miettinyt millainen on onnistunut tapahtuma ja miten se syntyy? Minun mielestäni onnistunut tapahtuma syntyy usean asian lopputuloksena. Lisäksi täytyy miettiä kenen kannalta onnistumista pohtii: järjestäjän vai osallistujan? Varmaa on kuitenkin se, että työtä, vaivannäköä ja viitsimistä tarvitaan tapahtuman suunnittelussa ja toteuttamisessa.  Onnistunut tapahtuma ei synny itsestään. Tapahtumalla on tuhat jalkaa, pitää todellakin paikkansa. 

Kymmenen vuotta sitten pohdimme asiaa ja suunnittelimme mallin, joka helpottaa tapahtuman suunnittelutyötä. On hyvä huomata, että malli toimii yhä. Se antaa ryhtiä tapahtuman suunnittelulle ja sitä kautta myös tapahtuman toteuttamiselle.  Mallia hyödyntämällä tulee käyneeksi läpi oleelliset asiat, ja näin on mahdollisuus synnyttää onnistunut tapahtuma. 

Jokaisen tapahtuman tulisi synnyttää WOW-tunne osallistujalle. Tällainen tunne jättää jäljen, joka muistuu vuosienkin päästä. Tunteiden synnyttäminen onkin tapahtuman kilpailuetu. Niitä synnytetään aisteja hyödyntämällä. Tahdotko oppia lisää? Ennen lomia viimeinen avoin tapahtumamarkkinoinnin koulutus liittyy onnistuneeseen tapahtumaan. Voit lukea lisää koulutuksesta täältä.

Joko olet tutustunut tapahtumamarkkinoinnin blogiin? Blogi 1306 kertoo erään tapahtuman synnyn. Lue jo ilmestyneet osat täältä.


Muistathan perehdyttää esiintyjät - he ovat osa tapahtumasi sisältöä

Esiintyjät, jotka valitset tapahtumaasi ovat osa tapahtumasi sisältöä. On tärkeää, että perehdytät heidät. Ei riitä: 'Luotamme sinuun, puhu mitä tahdot' tai 'Soittakaa jotakin kivaa'. Esiintyjät valitaan, siksi että he vievät haluttua ja valittua sanomaa eteenpäin. Esiintyjät vahvistavat tapahtumaasi, sopivat tapahtuman teemaan tai ideaan. Tavoitteet, kohderyhmä ja esityksen tarkoitus on oltava esiintyjien tiedossa. Oleellista esimerkiksi musiikin valinnassa on se, onko kyse taustamusiikista, jolloin osallistujat voivat verkostoitua ja keskustella vai kenties tanssimusiikista.

Onnistumisen vinkki X

Kymmenes onnistumisen vinkki on: synnytä kokonainen tarina. Tämä on helposti sanottu, ja myös tehtävissä. Tarinallistaminen on oiva apu tapahtumalle. Tarinallistaminen tuo tapahtumaan ryhtiä sekä osallistujille oivalluksen mahdollisuuksia. Tarinallistaminen auttaa punaisen langan löytymisessä. Tarinallistamisen kautta tapahtumasta ei tule irallisten ideoiden sekoitus, vaan tapahtuma tukee yrityksen omaa ydintarinaa ja brändi tulee lähemmäksi osallistujaa. 

Lisää tarinallistamisen ja tapahtumamarkkinoinnin yhdistämisestä voit lukea täältä. 

PS. Edelliset yhdeksän onnistumisen vinkkiä löytyvät jo ilmestyneistä e-Vinkeistä, jotka löydät täältä.

 

 

Vältä tapahtuman sudenkuopat ja tule oppimaan lisää tapahtumamarkkinoinnista. Miten tapahtumia suunnitellaan ja toteutetaan? Tule hakemaan uusia ideoita tai oppimaan miten hyödynnetään sosiaalista mediaa tapahtumassa? 

Avoimen tapahtumamarkkinoinnin koulutustarjonnan löydät täältä. 

Tämä on Faustus Oy:n uutiskirje. Faustus on koulutus- ja konsultointiyritys palveluinaan tapahtumatohtori® - sekä näyttötutkintomestaripalvelut. Kouluttajana toimii Tapahtuma on tilaisuus sekä Isännyyden Ihanuus – kirjojen kirjoittaja Helena Vallo. Helena suhtautuu intohimoisesti tapahtumamarkkinointiin. Kouluttamalla ja konsultoimalla hän uskoo koko tapahtuma-alan yhä kehittyvän. Helena toimii Evento Awardsin tuomaristossa lisäksi hän arvioi työkseen tapahtumia. www.faustus.fi