Vierastaidot kevään teemana - kutsu on lahja

Vierastaidoista puhutaan vähemmän, sillä usein nostamme esiin tapahtumajärjestäjän velvollisuudet ja vastuut. Mutta kyllä vaan, myös vieraalta odotetaan tai voidaan odottaa vähintäänkin hyvää käytöstä.

Ensimmäisiä asioita, johon toivon, että potentiaalinen vieras, siis kutsun saaja, reagoi on itse kutsu. Kutsuhan on lahja saajalleen. Kutsu ’oikeuttaa’ vastaanottajan tuntemaan itsensä erityiseksi, kun kuuluu kutsuttujen joukkoon. Kutsun saajan tulisi osoittaa kiitosta kutsun lähettäjälle toimien kutsun edellyttämällä tavalla. Eli ilmoittudu tai kerro esteestä ja annettuun aikatauluun mennessä. 

Huolimatta ilmoittaumisesta sattuu silloin tällöin äkillinen este, josta on kohteliasta ilmoittaa myös kutsun lähettäjälle. Siitäkin huolimatta, että tapahtumanjärjestäjälle myöhäiset peruutukset ovat aina ikäviä ja 'kalliita', koska henkilömäärään liittyvät materiaalit ja tarjoilut on jo tilattu. Istuville illallisille ja päivällisille, joissa usein on nimetyt paikat on ikävää jos poisjäännistä ei ole ilmoitettu. 

Lupasin jo viime syksynä tarttua tähän minulle heitettyyn asiakakokonaisuuteen vierastaidot tapahtumissa, mutta näin juhlavuoden kunniaksi tartun siihen nyt ja tulevissa e-Vinkeissä. Kiitos Leenalle aiheidean julkituonnista Aamumiitingissä!

 

Tapahtuma, tavoite, toteutus, tulos

Otsikko on uuden tapahtumakirjan. Luin kirjan mielenkiinnolla, sillä kirja on laadittu asiantuntijoiden ja alan toimijoiden haastatteluiden perusteella. Ilahdutti, että toteutus osa painottui tapahtumien isännöintiin. Ei puhuttu visuaalisesta ilmeestä, cateringistä, jonoista vaan siitä miten merkityksellisessä roolissa isännät ovat tapahtuman toteutusvaiheessa. Olen täysin samaa mieltä. Loppujen lopuksi aina he, jotka ovat töissä tapahtumassa - oli tehtävä sitten narikassa, tarjoilijana tai pitkänpöydän pääisäntänä - on suurin vaikutus tapahtuman onnistumiselle.

Isäntä huomioi, toivottaa tervetulleeksi ja saa osallistujan tuntemaan itsensä VIP-vieraaksi.

Tänä vuonna vietetään erityisen paljon tapahtumia - joten ehdotan, että varmistaaksesi tapahtumasta saatavan täyden hyödyn, tilaa henkilökunnallesi perehdytys tapahtumaan. Kyse on aina räätälöidystä koulutuksesta tai webinaarista. Kysy lisää tai soita.

Iloa ja tapahtumarikasta vuotta 2017!

Tapahtuma on sisältö

- jatkosarjassa syvennytään tapahtumaan sisältökanavana!

Osa 4: Aktiviteetit ja osallistaminen 

Osallistuttaminen ja yhdessä tekeminen on in! Keinoja on useita perinteisistä ryhmä- ja fasilitointimenetelmistä pelillistämiseen ja erilaisten sovellusten käyttämiseen (esim. Attedify, DoubleDutch, Prospectum). Tärkeää on miettiä mitä osallistamisella tavoitellaan? Se voi olla yhteiskehittämistä, oppimisen edistämistä, uuden luomista tai esimerkiksi juhlassa vapaamuotoista tekemistä, jolloin samalla tutustutaan muihin osallistujiin. 

Tiedetään, että ihmiset jaksavat yhtäjaksoisesti keskittyä puolituntia, joten myös tätä ajatellen rytminvaihdos esimerkiksi seminaarissa on paikallaan vaikkapa pienellä vuorovaikutteisella pariporinalla. 

Vinkkejä: Tarinankerronta on in, myös sitä kannattaa harjoittaa osallistujien kesken. Itse kuulin pienryhmäkeskustelun kautta viisi tapahtumatarinaa yhden sijaan. Ja juuri eräässä juhlassa laulettiin yhdessä lauluesitysten lomassa.

Tapahtuma on tilaisuus - tehovalmmenus 21.3.2017

Tämä koulutus on pidetty jo usean vuoden aikana ja aina se saa kiitettävää palautetta. Kyse ei ole pelkästä päivän koulutuksesta, vaan kokonaisuuteen kuuluu myös konsultointia koulutuspäivän jälkeen sekä uusin Tapahtuma on tilaisuus - kirja. Koulutuspäivä järjestetään Huone Helsingissä. Lue lisää ja ilmoittaudu heti paikkoja on vain muutama.

Eikö ole aikaa osallistua koulutuspäivään? Ratkaisu on tapahtumasuunnittelun verkkokurssi, jonka voit käydä omaan tahtiin ja omalta kotisohvalta. Lue lisää täältä ja ryhdy opiskelemaan heti.

Seuraa tapahtumatohtoria: Facebook, TwitterInstagramPinterest ja LinkedIn

Tämä on Faustus Oy:n uutiskirje. Faustus on koulutus- ja konsultointiyritys palveluinaan tapahtumatohtori® - sekä näyttötutkintomestaripalvelut. Kouluttajana toimii Tapahtuma on tilaisuus sekä Isännyyden Ihanuus -kirjojen kirjoittaja Helena Vallo. Helena suhtautuu intohimoisesti tapahtumamarkkinointiin. Kouluttamalla, konsultoimalla ja bloggaamalla hän uskoo koko tapahtuma-alan yhä kehittyvän. Helena toimii Evento Awardsin sekä globaalin Eventexin tuomaristossa. Lisäksi hän arvioi työkseen tapahtumia. Voit tilata Helenan myös puhumaan tapahtumaasi www.faustus.fi