Olen viime vuosien aikana lukenut sekä arvioinut satoja tapahtumasuunnitelmia niin oppilaitoksissa, koulutuksissa kuin alan kilpailuissa.
Ja törmään säännöllisesti siihen, että tapahtumille ei aseteta mitattavia tavoitteita.
En tiedä, mistä se johtuu ja mikä estää kirjaamasta tavoitteeksi esimerkiksi kymmenen uutta kauppaa, 100 uutta liidiä, suositteluindeksi >50%, fiiliksen nostaminen nykyisestä tai kolmen uuden asian oppiminen.
Jos emme aseta mitattavia tavoitteita, emme voi arvioida onnistuiko tapahtuma, sillä eihän tapahtuma sinällään ole itseisarvo. Tapahtuma on väline ja vaihtoehto esimerkiksi mainoskampanjalle tai suorapostitukselle. Jos mittareita ei löydy, eivät tapahtumat saavuta asemaa markkinointiviestinnän välineenä. Ja tapahtuman suunnittelukin lähtee harhailemaan sivuraiteille. On aika ymmärtää, että tapahtumat ovat keino viestiä ja vaikuttaa ja siksi ne on suunniteltava tavoitteellisesti tukemaan liiketoimintaa.
Totta on, että tavoitteiden asettaminen ei välttämättä ole helppoa ja vaatii aikaa, mutta kun ne on lyöty lukkoon helpottuu myös tapahtuman suunnittelu. Tästä ja kaikesta tapahtuman suunitteluun liittyvästä voit oppia lisää koulutuksessa, joka on 21.3. ja johon voit ilmoittautua täältä.