Virtuaalista oppimista

VR:stä hohkataan ja se onkin uusi hype tapahtuma-alalla. VR (Virtual Reality) on jo läsnä tapahtumissa ja etenkin messuilla sen avulla demoillaan, kisataan ja osallistetaan. Ja totta, onhan se helppoa kun voi virtuaalisesti mennä toiseen paikkaan ja aikaan.

Parhaimmillaan virtuaalitodellisuuden käyttäminen on myös hyödyllistä. Sen avulla voi oppia tärkeitä taitoja tai saada kokemuksia, joita ei edes todellisessa elämässä toivo tarvitsevan. Tällainen oli Meripelastusseuran osastolla Venemessuilla, jossa sai harjoitella VR:n avulla hätärakettien ampumista. Miten todelliselta se tuntuikaan. Virtuaalilasit silmille ja niin se vene keinutti ja laineet liplattelivat. Ihan oikealta se tuntui kun etsin raketin käsiin, vedin kahvasta ja raketti suhahti taivaalle. Ja noottiahan siitä tuli, jos suunta tai etäisyys olivat väärät. Sainkin harjoitella kolmen raketin verran. Sellaista on virtuaalinen oppiminen.

Virtuaalinen todellisuus on investointi, joten toivon, että tällaisia hyödyllisiä sovelluksia tulee yhä enemmän. Suomen Meripelastusseuran messuilijat kertoivat, että jo useita satoja ihmisiä oli harjoitellut hätärakettien ampumista. Hyvä niin. Toivotaan kuitenkin, että meille hätärakettien ampujille tämä jää virtuaaliseksi. Ja että harjoittelusta huolimatta, tätä tärkeää taitoa en tarvitsekaan todellisessa elämässäni ja tulevaisuudessa.

Tavoitteen asetanta tuntuu olevan harmittavan haasteellista

Olen viime vuosien aikana lukenut sekä arvioinut satoja tapahtumasuunnitelmia niin oppilaitoksissa, koulutuksissa kuin alan kilpailuissa.

Ja törmään säännöllisesti siihen, että tapahtumille ei aseteta mitattavia tavoitteita. 

En tiedä, mistä se johtuu ja mikä estää kirjaamasta tavoitteeksi esimerkiksi kymmenen uutta kauppaa, 100 uutta liidiä, suositteluindeksi >50%, fiiliksen nostaminen nykyisestä tai kolmen uuden asian oppiminen.

Jos  emme aseta mitattavia tavoitteita, emme voi arvioida onnistuiko tapahtuma, sillä eihän tapahtuma sinällään ole itseisarvo. Tapahtuma on väline ja vaihtoehto esimerkiksi mainoskampanjalle tai suorapostitukselle. Jos mittareita ei löydy, eivät tapahtumat saavuta asemaa markkinointiviestinnän välineenä. Ja tapahtuman suunnittelukin lähtee harhailemaan sivuraiteille. On aika ymmärtää, että tapahtumat ovat keino viestiä ja vaikuttaa ja siksi ne on suunniteltava tavoitteellisesti tukemaan liiketoimintaa.

Totta on, että tavoitteiden asettaminen ei välttämättä ole helppoa ja vaatii aikaa, mutta kun ne on lyöty lukkoon helpottuu myös tapahtuman suunnittelu. Tästä ja kaikesta tapahtuman suunitteluun liittyvästä voit oppia lisää koulutuksessa, joka on 21.3. ja johon voit ilmoittautua täältä. 

Tapahtuma on sisältö

- jatkosarjassa syvennytään tapahtumaan sisältökanavana!

Osa 6: Esiintyjien perehdytys on A&O

 

Esiintyjien valinta on yksi tapahtuman isoja valintoja. Valinta ei vielä kuitenkaan riitä, vaan siitä se vasta alkaa. Jokainen esiintyjä on perehdytettävä tehtäväänsä huolella. Esiintyjän on tiedettävä tavoitteet, osallistujat sekä oma rooli - mihin tehtävään tai mitä viestejä hänen esiintyminen edistää tapahtumassa. Kuka vastaanottaa esiintyjän, miten toivotaan pukeutuvan, milloin saapuvan ja missä on odotustila. Aina kun se vain on mahdollista suosittelen myös kenraaliharjoituksia, koska tilan haltuunotto on tärkeää esiintyjälle. Yksikertaisesti 'hoida esiintyjää kuin parasta kaveriasi' - näin hän antaa myös parastaan.

Vierastaidot - suut mutrussa vai avoimen vastaanottavaisesti

Edellisessä e-Vinkissä kerroin kutsusta, joka on lahja saajalleen. Tässä käsittelen vieraan suhtautumista kokemaansa ja näkemäänsä.

Uskon, että järjestäjä on tehnyt kaikkensa jotta osallistujalla on hyvä ja antoisa olo. Usein kuitenkin sattuu ja tapahtuu, eikä kaikki suju puhumattakaan että kaikki ratkaisut voisivat miellyttää jokaista. Hyviin tapoihin kuitenkin kuuluu, että möykkäämään ei ryhdytä eikä ole viisasta mielenosoituksellisesti näyttää omia tuntemuksiaan. Jos ei pidä tietystä musiikista tai kokee, että esiintyjän anti oli jo ennestään tuttua, sen voi kertoa myöhemminkin.

Oiva näkökulma on ajatella, että tapahtuma on mahdollisuus uuden oppimiseen. Joten miksi ei maistaisi uutta, kokeile käytännössä tai testaa - kun sen on mahdollista. Usein juuri tapahtuma luo turvalliset puitteet uuden kokeiluun. Siis avoimin mielin vastaanottamaan. Me kaikki tiedämme, että kriittinen palaute annetaan kahden kesken, ei julkisesti isoon ääneen. Vierastaidot ovat taitolaji nekin sisarelleen tapahtumajärjestäjän taidoille.  

Suu mutrussa tai avoimen itsenäisesti voit opiskella myös tapahtuman suunnittelua verkkokurssilla, johon pääset tästä. 

Seuraa #tapahtumatohtori: Facebook, TwitterInstagramPinterest ja LinkedIn 

Tämä on Faustus Oy:n uutiskirje. Faustus on koulutus- ja konsultointiyritys palveluinaan tapahtumatohtori® - sekä näyttötutkintomestaripalvelut. Kouluttajana toimii Tapahtuma on tilaisuus sekä Isännyyden Ihanuus -kirjojen kirjoittaja Helena Wallo. Helena suhtautuu intohimoisesti tapahtumamarkkinointiin. Kouluttamalla, konsultoimalla ja bloggaamalla hän uskoo koko tapahtuma-alan yhä kehittyvän. Helena toimii Evento Awardsin sekä globaalin Eventexin tuomaristossa. Lisäksi hän arvioi työkseen tapahtumia. Voit tilata Helenan myös puhumaan tapahtumaasi www.faustus.fi