Tapahtumatohtori on ollut keräämässä punaisia lankoja, ituja kuten lupasi. Tarkemmin ajateltuna punaisten lankojen keräämiseen ei tarvita erillistä aikaa tai paikkaa, vaan niitä voi kerätä kaiken aikaa ja kaikkialla. Punaisen langan itu on hyvinkin yksinkertainen. Se voi olla sana, adjektiivi, väri, tv-ohjelma, musiikkikappale, historiallinen tapahtuma, aikakausi, arjen tapahtuma, lomakokemus, ruoka-annos, luettu kirja… jokin jota jalostamalla syntyy se idea, jonka ympärille onnistunut tapahtuma rakennetaan. Näitä ituja on ympärillämme, kunhan kuljemme aistit avoinna ja taltioimme havaintojamme.
Tapahtuman luomisen alkuvaiheessa kannattaa työstää iduista se idea – punainen lanka, jonka ympärille tapahtuma suunnitellaan ja järjestetään. Pelkkä teema, ei vielä tuota välttämättä onnistunutta tapahtumaa. Toisinaan teema voi jäädä pelkäksi ulkokuoreksi – viitteelliseksi ollessaan näkyvillä vain kutsussa. Punainen lanka on siis enemmän kuin päälle liimattu teema. Se toimii kutsusta jälkimarkkinointiin ja konkretisoituu itse tapahtumassa useiden eri aistien kautta.
Parhaimmillaan punaisista langoista syntyy tapahtumakonsepteja, jotka elävät vuodesta toiseen. Tällaisesta mainio esimerkki on Kauppalehti Option Gaala, joka on elänyt jo komeat kaksikymmentäviisi vuotta. Yksinkertainen idea – muotinäytös, johon liitetään oikea kohderyhmä, omat tavoitteet ja yhteistyökumppanuudet. Vólaa – tapahtumakonsepti on valmis! Toinen mieleeni painunut esimerkki on Aamusauna- konsepti, joka toimi miehiseen ja kiireiseen it-päättäjä kohderyhmään vallan mainiosti. Itse sain kokea onnistumisen iloa, kun punainen lanka – kansakoulu ja oppiminen – kietoutui tapahtumakokonaisuudeksi pedagogisen valmistumisen johdosta järjestämässäni tapahtumassa.
Tapahtuman punaisen langan synnyttäminen on toisinaan tuskaista, koska kyse on luovasta prosessista. Tarvitaan ideatyöpajoja, palavereja, pohtimista, yli yön nukkumista, joutilaisuutta ja aikaa. Kun tapahtumalle löytyy idea – punainen lanka, jonka ympärille tapahtuma suunnitellaan – on toteuttaminen huomattavasti helpompaa ja yhdensuuntaisempaa. Valinnat ja päätöksenteko nopeutuvat, kun on agenda mitä seurataan. Asiaa voi verrata yrityksen strategiaan – sehän on ohjenuora mitä tehdään – tai toisaalta mitä jätetään tekemättä.
Ituja tapahtumien punaisiin lankoihin kerään itse kaikenaikaa. Joutilaana ja aistit avoinna niitä hoksaa helpommin. Kirjaan niitä muistikirjaani, josta niitä sitten voin poimia jalostaakseni onnistuneen tapahtuman.