Aina silloin tällöin kuulen ajatukseen, että tapahtumat ovat häviävä luonnonvara, sukupuuttoon kuoleva markkinointiviestinnän laji. Sen valtaa digitaalisuus ja some. Uskotko sinä, että häät, ’viiskymppiset’, avajaiset, palkintogaalat, matkat, messut tai vaikkapa tuparit siirtyvät virtuaalimaailmaan? Minä, en. Tästä syystä, tulet jatkossa kuulemaan kokemuksiani sekä ajatuksiani tapahtumista ja tapahtumamarkkinoinnista säännöllisen usein tässä blogissa, näillä sivuilla.
Syyt uskooni tapahtumien puolestapuhujana ovat syvässä. Ja usko on erityisen vahva kun peilaa historiaan. Väitän siis, että tapahtumat ovat ja tulevat olemaan varteenotettava media ja vaikuttavin markkinointiviestinnän väline yhä edelleen. Tapahtumille perinne on pitkä. Jo Rooman valtakunnan ajalla järjestettiin sirkushuveja, juhlia ja pidettiin gladiaattoriesityksiä. 1800-luvulla Ranskan valtakunnassa järjestettiin aurinkokuninkaan vuoksi mitä spektaakkelimaisimpia tapahtumia. Yhdestä on tehty mainio elokuvakin – Vatel
Jo silloin tapahtumiin suhtauduttiin intohimolla. Niin kunnianhimoisesti, että ’keitraaja’ – tässä tapauksessa valtakunnan kuuluisin kokki Vatel – riisti itseltään hengen, kun tarjottavaksi tilatut kalat eivät saapuneet ajoissa. Intohimoa ja kunnianhimoa siis riitti silloin. Niin sitä pitää riittää myös tänään jokaiseen tapahtumaan – sen suunnitteluun ja läpiviemiseen. Mielestäni väite tapahtumista häviävänä luonnonvarana pitääkin ottaa positiivisena haasteena. Täytyy suunnitella yhä vaikuttavampia ja kohderyhmään kolahtavia tapahtumia. Yhä edelleen melko usein tapahtumia ’duunataan’ oman toimen ohella jolloin kysymys on – onko siihen saanut oppia? Oletko sinä jo tutustunut Tapahtuma on tilaisuus koulutukseemme www.faustus.fi/koulutus.