Tarkoitukseni oli aiempaan tapaan matkustaa tapahtuma-alan kansainväliseen tapahtumaan Bea Worldiin Portugaliin. Aikataulullisista syistä, se ei ollut mahdollista. Miten minulle kävikään? Minuun iski #FOMO (Fear Of Missing Out) eli tunne siitä, että jään jostakin paitsi.
Onneksi Bea Worldin seminaariohjelmaa, tapahtumatöiden pitchauksia ja palkintojen jakoa, saattoi seurata omalta kotisohvalta. Toki kahvit keittelin itse. Myös etäläsnä oli ilo kokea, kuinka Finlandiatalomme palkittiin parhaana tapahtumatalona ja toimitusjohtaja Johanna Tolonen kävi noutamassa ansaitun palkinnon. Elin myös mukana, kun Elämys Group sai toisen palkinnon. Käytännössä siis näin kaiken sen, mitä olisin nähnyt jos olisin ollut paikan päällä. Jotain jäin kuitenkin kaipaamaan? Ja se jotakin on ihmiset. Ne kansainväliset sekä suomalaiset kollegat ja kontaktit, joiden kanssa vaihtaa ajatuksia. Joiden kanssa omat näkemykset vahvistuvat, uusiutuvat tai perustellusti jäävät taemmalle. Itselleni tämä oli opettavainen kokemus. Ensi vuonna Bea World järjestetään Turkissa Istanbulissa ja lentoliput on jo melkein hankittu.
Onnea suomalaisille menestyjille Finlandiatalolle, Elämys Groupille ja Woltti Groupille!
PS. Fomo on yksi tapahtuma-alan trendeistä, joka on syntynyt sosiaalisen median myötä. Kun osallistujat somettavat tapahtumasta, syntyy poisjäännistä tunne, että ’missaan jotakin’. Ilmiö liittyy erityisesti nuorempiin kohderyhmiin.
Tapahtumasuunnittelun draiverina suosittelen opiskelijoilleni FOMOA – suunnitelkaa sellaisia tapahtuma, että poisjääville todellakin syntyy sellainen olo, että jää jostakin paitsi.