Kymmenen vuotta sitten kirjoittaessamme ensimmäistä suomenkielistä tapahtumamarkkinoinnin kirjaa haastattelimme tapahtumien tekijöitä. Pohdimme tapahtumamarkkinoinnin tilaa, arvostusta ja tulevaisuutta. Ajatustyössämme, joka kirjassa myös julkaistiin ehdotimme kilpailua alalle. Yksinkertaisuudessaan tapahtumamarkkinoinnin kilpailua, johon voisi osallistua omilla toteutuneilla tapahtumilla. Joita voisi ulkopuolinen raati arvioida suhteessa saavutettuihin tuloksiin. Uskoimme, että kilpailulla olisi vaikutusta koko tapahtumamarkkinoinnin toimialalle. Sille, että tapahtumia ryhdyttäisiin arvostamaan osana muuta markkinointiviestintää. Sille, että vältyttäisiin alan konkursseilta ja tietenkin sille, että ne saisivat ansaitun asemansa markkinointiviestinnän kentässä.
Ilokseni voin todeta, että odotuksemme on palkittu. Evento Awards on jokaiselle suomalaiselle tapahtuman tekijälle tai kävijälle suunnattu kilpailu. Sarjoja on kaksi sekä Eventon lukijoille, että tapahtuma-alan ammattilaisille. Aikaa ilmoittautua on tämän vuoden lokakuun loppuun ja palkinnot jaetaan tammikuussa 2014.
Olen todella innoissani siitä, että kilpailu on saatu aikaan. Uskon, että parhaimmillaan kilpailu toimii toimialan herättäjänä, mutta myös tapahtumien parissa työskentelevien henkilöiden työn arvostuksen nostattajana ja sitä kautta palkitsemiskanavana.
Toivottavasti kilpailuun saadaan runsaasti osallistujia. Heitänkin haasteen – osallistukaa kilpailuun – ehdottakaa omia hyviä kokemuksianne kilpailuun mukaan. Säännöt ovat yksinkertaiset ja osallistua voi pitkin vuotta esimerkiksi ehdottamalla tapahtumapaikkaa, joka on jollakin tapaa erityinen tapahtuman järjestämiseen, esiintyjää tai catering-yritystä.
On hyvä, että palkitut arvioidaan suuresta määrästä osallistujia – näin positiiviset kokemukset jaetaan ja tieto erilaisista tapahtumamarkkinointiin liittyvistä mahdollisuuksista myös leviää. Itse kilpailuun osallistuvien tapahtumien arviointi tapahtuu tuomariston kautta, johon sain ilokseni kutsun. Kymmenen vuoden odotukseni on täyttynyt – tuplasti.