Toimiessani vaativissa markkinointiviestinnän tehtävissä ja esimiehenä, mottoni oli aina, että jokaisesta koulutuksesta, seminaarista tai kohtaamisesta pitäisi oppia vähintään kolme asiaa. Niiden asioiden avulla voisin kehittää omaa työtäni. Arvaatko, montako asiaa kirjasin itselleni paluulennolla Eventexistä? Sata. Jos sadasta asiasta voin viedä käytäntöön edes kymmenen prosenttia, se on jo kymmenen uutta asiaa.
Päällimmäinen ajatus tuosta tehokkaasta parin päivän globaalista osallistumisesta oli oman tapahtumainnostuksen vahvistuminen. Oli ihanaa olla omien joukossa. Oli ihanaa keskustella ja huomata, että ihmiset puhuvat ympäri maailmaa samoista tapahtuma-alan haasteista, kuten tuloksellisuudesta, mittaamisesta, teknisestä kehityksestä ja asiakaskokemuksesta.
Itse konferenssin anti oli monipuolinen. Huikeimman tarinan ja sisällön toi Charles Marcus, joka onkin listattu kuudenkymmen parhaan motivointipuheen pitäjäksi. Hänen viestinsä oli selkeä: johtajalla on visio ja intohimo myy. Totuuksia, jotka liittyvät myös meihin tapahtumaihmisiin.
Tapahtuman moderoinnista opin paljon. Huomasin, mikä vaikutus on sisältöön kytketyllä moderoinnilla, jossa moderoija on itse ollut luomassa sisältösuunnitelmaa, eikä häntä ole vain ostettu lukemaan spiikkejä. Innostavaa.
Oman kokemukseni mukaan trendeinä nostivat päätään tapahtuman inhimillisyys, tarinankerronta sekä aito vuorovaikutus. Seminaarissa käytettiin ns. tapahtuma-appia, kuten päivän trendeihin kuuluu. Ihmiset olivat vuorovaikutuksessa, ottivat kantaa ja äänestivät sovelluksen avulla. Sovellus ei ollut itsetarkoitus, eikä se ollut päälle liimattu tapahtumaan. Minulle tuli tunne, että järjestäjät olivat suunnitelleet käsikirjoituksen seminaarille ja miettineet kytkennän osallistujien, puhujien ja moderoijan kesken. Nautittavaa.
Me osallistujat pääsimme puhumaan luovuudesta ja kehittämään sitä kirjoittamalla ja kertomalla omia onnistuneita tapahtumatarinoita toisillemme. Yhden tarinan sijaan kuulin viisi globaalia tarinaa onnistuneista tapahtumista. Puhetta ihmisen mielestä ja aivojen toiminnasta oli paljon. Nykyihminen jaksaa esimerkiksi keskittyä 25 minuuttia kerrallaan. Sen jälkeen täytyy tapahtua jotakin stimuloivaa. Puolentoista tunnin kalvosulkeiset ovat siis auttamattomasti out.
On palkitsevaa huomata, että tapahtumasuunnittelua ja tuloksellisuutta helpottavia tapahtuma-alan malleja ovat Event Roi, Event Canvas sekä ei vähempää eikä enempää Onnistuneen tapahtuman malli®. Tämä malli syntyi ensimmäisen Tapahtuma on tilaisuus -kirjan kirjoittamisen yhteydessä. Haastattelin kirjaan Eija Häyrisen kanssa suomalaisia alan toimijoita. Malli on yhä toimiva työkalu ja se on mukana koulutuksissani. Seuraava Tapahtuma on tilaisuus -koulutus on Helsingissä 2.6. Osallistujat saavat uusimman, eli 5. uudistetun painoksen Tapahtuma on tilaisuus -kirjasta. Koulutus sisältää uusia tuulahduksia alalta.
Eventexin oppeja
– Tapahtuman sisältö kannattaa kytkeä moderointiin.
– Suunnittele seminaarille käsikirjoitus. Mieti osallistujien, puhujien ja moderoijan suhdetta etukäteen.
– Anna ihmisten jakaa kokemuksiaan ja osaamistaan.
– Ihminen jaksaa keskittyä 25 minuuttia kerrallaan. Puolentoista tunnin kalvosulkeiset ovat out.
Kuvat by Martin Stoykov and Yuliyan Hristov