Vierastaidoista puhutaan vähemmän, sillä usein nostamme esiin tapahtumajärjestäjän velvollisuudet ja vastuut. Mutta kyllä vaan, myös vieraalta odotetaan tai voidaan odottaa vähintäänkin hyvää käytöstä. Ensimmäisiä asioita, johon toivon, että potentiaalinen vieras, siis kutsun saaja, reagoi on itse kutsu. Kutsuhan on lahja saajalleen. Kutsu ’oikeuttaa’ vastaanottajan tuntemaan itsensä erityiseksi, kun kuuluu kutsuttujen joukkoon. Kutsun saajan tulisi osoittaa kiitosta kutsun lähettäjälle toimien kutsun edellyttämällä tavalla. Eli ilmoittudu tai kerro esteestä ja annettuun aikatauluun mennessä.
Huolimatta ilmoittaumisesta sattuu silloin tällöin äkillinen este, josta on kohteliasta ilmoittaa myös kutsun lähettäjälle. Siitäkin huolimatta, että tapahtumanjärjestäjälle myöhäiset peruutukset ovat aina ikäviä ja ’kalliita’, koska henkilömäärään liittyvät materiaalit ja tarjoilut on jo tilattu. Istuville illallisille ja päivällisille, joissa usein on nimetyt paikat on ikävää jos poisjäännistä ei ole ilmoitettu.
Lupasin jo viime syksynä tarttua tähän minulle heitettyyn asiakakokonaisuuteen vierastaidot tapahtumissa, mutta näin juhlavuoden kunniaksi tartun siihen nyt. Kiitos Leenalle aiheidean julkituonnista!